مطالعه ای در روش ساده نگاری و شکل گیری ظروف سفالی تبرستان (مطالعه ی موردی: ظروف سفالی منطقه ی مرکزی تبرستان)
نویسندگان
چکیده
در طول تاریخ، ظروف سفالینی که به صورت سفارشی و یا بنا به کاربرد آیینی و روزمره و خوشایند شخصی ساخته می شدند، حاصل تفکّر و نگرش نوعی طراحی بودهاند که به صورت احجامِ سه بعدی با فرم های گوناگون تبلور عینی یافتهاند. در ایران، ظروف سفالی با رویکرد آیینی ـ کاربردی، به رغم این که تحت تأثیر شرایط تاریخی، اقلیم، سنّت، باورها و برخی مقتضیات زمانی بوده، امّا کلیّت مشخّصی را نشان می دهد که حاکی از خلّاقیت و توجّه به زیبایی شناسی ذاتی هنرمند بوده است. این مقاله، با هدف تجزیه و تحلیلِ برخی آثار سفالی مکشوف در منطقهی مرکزی مازندران، سعی در شناخت روش ساده نگاری1 (چکیده نگاری) و شکل گیری ظروف دارد. با مطالعه و بررسی به عمل آمده از این سفالینه ها و به دست آوردن الگویی خطی از احجام ساخته شده، وجوه تشابهی بین شکل ظروف و عناصر طبیعت به دست آمده و نیز این که هنرمند با روش خلّاقانه ای به ساده نگاری ظروف پرداخته است که الهام او را از طبیعت نشان می دهد. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی ـ تحلیلی است و بخشی از ظروف منطقهی مرکزی مازندران که در موزهی گنجینهی بابل نگهداری می شوند، به صورت مطالعهی موردی، تحلیل و بررسی شده اند. نتیجهی کلی پژوهش، بیانگر آن است که فرم غالب ظروف در منطقهی مرکزی مازندران، ناشی از توجّه به نوعی طراحی ساده نگاری و متأثر از فرم پرندگان مهاجر می باشد که در نتیجهی کاربرد خاص آنها، فرم ها استحاله و تغییر یافته و گاه از طبیعت پردازی دور شده و اصول زیباییشناسیِ خاصی را آشکار ساخته اند و با توجّه به کاربری، توجّه ویژه یِ خاصی بر روی برخی از قسمت های حجم سفالی شده که آن را به شکل ظروف آیینی که دارای آبریزگاه های کوتاه یا لوله ای بلند هستند، می بینیم. همچنین ظروفی که طراحی شده اند، به شیوهی ذهنی و با الهام از دریافت های درونی و سلیقهی شخصی هنرمند پدید آمده اند.
منابع مشابه
مستند نگاری ظروف سفالی گِلابه ای منقوش رنگارنگ روی زمینه سفید(موزه بنیاد تهران)
Cultural Institute of Tehran’s Bonyad Museums includes the most exquisite collections in separate sections. The pottery vault is one part of this museum. The mentioned collection is one of the most unique collections existing in the country. There are many pottery wares in this collection, whose production centers and dates are not clearly known. In the present research, six samples of polychro...
متن کاملظروف سفالی آلبارِلو: شناخت و طبقهبندى آنها در جهان اسلام
یکی از فرمهای رایج سفالینهها در جهان اسلام، ظروف سفالی موسوم به «آلبارلو»[1] است که از لحاظ تزیین و تکنیک ساخت دارای تنوع بسیار است. مطالعه و شناخت دقیق این فرم سفالی و شاخصههای تزیینی آن از ایران تا شمال آفریقا، از مهمترین اهداف این پژوهش است. براساس پژوهش انجامشده، ظروف سفالی آلبارلو به دو گروه بدنه استوانهای و اندکی مقعر (گلدانی شکل)، و بدنه محدب (خمچه مانند) قابل طبقهبندی است؛ سفالین...
متن کاملبررسی، مطالعه و گونه شناسی اشیاء تدفینی گورستان عصر آهن لما شهرستان دنا (مطالعه موردی ظروف سفالی)
گورستان باستانی لما در کنار روستای لما و در دره ی رود بشار، از توابع شهرستان دنا واقع شده است. این گورستان در سال 78 بر اثر فعالیت های راه سازی کشف گردید ودر همان سال توسط باستان شناسان مورد کاوش و بررسی باستان شناسی قرار گرفت. این گورستان که در شمال جاده ی یاسوج - سمیرم در میان یکی از دره های کوهستانی زاگرس و در غرب شهر یاسوج قرار دارد، دارای مواد فرهنگی غنی است که تمام آنها در گورهای مورد کاو...
تحلیلِ طراحی، ساخت و کاربرد در ظروف سفالی دور? سلجوقی
در منابع تاریخ هنر از سفال دوره سلجوقی بنام دومین نهضت هنر سفالگری ایران در دور? اسلامی نام برده می شود. این دوره از نیمه دوم قرن ششم آغاز و تا پایان قرن هفتم ادامه می یابد. در این دوره، خلاق ترین سفالگران ایرانی در شهرهای نیشابور، ری، کاشان، ساوه، سلطان آباد و گرگان روی کار آمدند و زیباترین شاهکارهای سفالین را که نظایر آن تا کنون در هیچ یک از مراکز جهانی بدست نیامده پدید آوردند. سفالگری ایران ...
عناصر و نقوش تزیینی ظروف سفالی دوره سلجوقی
سفال یکی از قدیمی ترین یادگارهای فرهنگی و از جمله مدارک موجود برای اثبات غنای فرهنگی و هنری هر تمدنی می باشد. با توجه به اهمیت این هنر و سابقه تاریخی و فرهنگی آن در ایران و قدمتی که به اندازه ی تاریخ ایران دارد، نیازمند شناخت و توجه بیشتری است. دوره ی سلجوقی در ادوار اسلامی، اوج کمال و پیشرفت هنر سفالگری محسوب می شود و ظروف سفالی این دوره با توجه به فرهنگ و اعتقادات مذهبی، اجتماعی، سیاسی و عوا...
15 صفحه اولفنآوری و هنر ساخت ظروف گیاهی در جوامع کوچرو معاصر خراسان: مطالعه موردی؛ ظروف گیاهی کوچنشینان منطقه بار(نیشابور)
ظروف گیاهی به عنوان ابزار تولیدی، هنری دستی و کمتر تزئینی بر اساس نیاز جوامع بشری تولید شدند. در دوران معاصر تحت تأثیر زندگی صنعتی و گذار از جامعه کوچرو و کشاورزی به جامعه صنعتی، ظروف صنعتی جای ظروف هنری و کاربردی را گرفت. در مناطقی از جمله در جوامع کوچرو خراسان و به گونهای مشخص در منطقه بار، تولید ظروف با شیوه سنتی و با استفاده از خمیر گیاه سریش، جهت ذخیره محصولات ثانویه عشایری، به صورت محد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دو فصلنامه مطالعات هنر بومیناشر: دانشگاه مازندران
ISSN 2476-3756
دوره 1
شماره 1 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023